Zoetermeer
(+31) 06 252 77 907
info@vosstrategy.nl

SEO & SEA, de ingrediënten om goed gevonden te worden op Google

Virtual Office Solutions & Strategy

SEO & SEA, de ingrediënten om goed gevonden te worden op Google

Wat is SEO en SEA online vindbaar in Google zoekresultaten

De ingrediënten om goed gevonden te worden op Google zijn SEO en SEA. Een goedlopende, zichtbare website is namelijk niet alleen het mooi opzetten van een site, maar: SEO, Search Engine Optimization. En wil je een stap verder, dan kan er een vleugje SEA aan worden toegevoegd: Search Engine Advertising.

Misschien ken je het wel: je hebt een prachtige website gebouwd, of laten bouwen en vol verwachting wacht je de bezoekers af. Meer klanten, opdrachten, verkoop, interesse of interactie, het balletje zal vanzelf gaan rollen nu! Maar na enkele dagen wachten, of enkele weken zelfs, vallen de resultaten eigenlijk hartstikke tegen. Hoe kan dat nou? Je hebt toch een fantastische website waardoor je wereldwijd toegankelijk bent?
Je gedachte is terecht, maar helaas past het niet in de realiteit.

Geen paniek! Ik leg het je uit hoe je goed gevonden kunt worden in Google. Eerst begin ik met SEO, dit is namelijk de eerste stap in het proces naar online zichtbaarheid waarbij jouw website nog verder zal komen dan alleen maar de bezoekers die je er zelf naar verwijst. Laat Google het voor je doen, dat is veel makkelijker!

SEO, wat is dat?

SEO is afgekort van Search Engine Optimization, ofwel letterlijk in het Nederlands vertaald: Zoek Machine Optimalisatie.
Kort uitgelegd kun je het ‘zoekwoordoptimalisatie’ noemen. Eigenlijk is het niets minder dan het logisch inrichten van een website aan de hand van onder andere kernwoorden, zodat Google ziet waar je website zich bevindt en hoe hij aan de hand van zoekopdrachten van iemand, die persoon naar jouw website kan verwijzen. Simpel toch?

SEO uitgelegd in Jip & Janneke taal:

Zie Google als een grote bibliotheek, gevuld met tal van boeken. De boeken zijn dan de websites in deze uitleg.
Om de lezer het juiste boek te geven waar hij naar op zoek is, heeft de bibliotheek een systeem waarin alle informatie staat over ieder boek dat in de bibliotheek wordt aangeboden. Daarvoor is informatie nodig zoals het hoofdonderwerp, hoofdstukken en sub informatie.

Om te bepalen welke informatie er in een boek staat, heeft Google “bibliothecarissen” ingezet, om de inhoud van de boeken te scannen, analyseren en onder de juiste categorieën te hangen. Deze bibliothecarissen noemt Google ook wel: bots.

Vertaald van bibliotheek terug naar Google en SEO: De informatie die de bots geven helpen Google om de zoekopdracht dat is ingevoerd, te koppelen aan de juiste website of pagina. Daarvoor is het nodig dat ze de juiste informatie hebben opgehaald, zoals zoekwoorden en code op de website. Deze informatie kan de websitebouwer invoeren aan de hand van verschillende methodes.

Snap je?

Leuk dat SEO, maar hoe moet dat?

Er zit jammer genoeg iets meer achter SEO. Helaas zijn veel website eigenaren zich hier niet van bewust. Dat is zo’n zonde, want meestal zit er de intentie achter om met een website meer inkomen te genereren, meer opdrachten en meer verkopen binnen te halen.

Ik help je. Hieronder tref je een lijst met een aantal van de belangrijkste tips die je kunt gebruiken om zelf je SEO goed in te richten.

Om jouw website hoger in de zoekresultaten te plaatsen van Google, kun je met het volgende van start gaan:

  1. Gebruik de juiste zoekwoorden

    Ga bij jezelf na wat je intypt als je naar een specifiek onderwerp op zoek bent. Bijvoorbeeld als je meer wilt weten over de vos: “Wat is een vos?” Hoe meer je het zoekonderwerp uitkauwt, hoe beter Google begrijpt naar welke informatie jij op zoek bent. Natuurlijk kun je ook ingever: “vos”. De zoekresultaten die hieruit komen zullen echter minder specifiek zijn, waardoor je algauw ‘verdrinkt’ in de ‘digitale oceaan’. Dus: hoe specifieker jouw zoekopdracht, hoe concreter de uitkomst.
    Op deze manier richt je dus ook je website in. Gaat jouw website over de vos? Geef er een pakkende, logische titel aan. Hoe concreter de domeinnaam, hoe dichterbij je al bent bij een hoger resultaat in Google. Richt in ieder geval je homepagina in met de concrete zoekwoorden. Als je alleen in je domeinnaam verwijst naar de vos, maar op de rest van website niet, dan snapt Google er algauw niets meer van en ziet het de waarde niet in om die informatie door te geven aan degene die er naar op zoek is.

  2. Schrijf duidelijke content

    De informatie die je op je website ingeeft is belangrijk voor de bots om te kunnen scannen. Bij het eerste punt werd al meegegeven dat je op de homepagina de juiste zoekwoorden kunt gebruiken:
    – Wat is een vos?
    – Waarom over de vos?
    – Welke kleur heeft een vos?
    Maak er een goedlopend, prettig te lezen verhaal van en breng structuur aan door voornamelijk gebruik te maken van H1 en H2, ook wel: header 1 en header 2. Het duidelijk aanduiden van het hoofdonderwerp (de titel van de pagina) en de sub onderwerpen (de subtitels).

    Mijn tip: wanneer je een subtitel start met H2, benoem daarin dan ook enkele zoekwoorden, herhaal ze in de tekst eronder en maak ze vetgedrukt. Zo help je Google een klein beetje met het vinden van de belangrijkste waarde van jouw website of pagina. Een voorbeeld:
    H1: De vos als sluw dier – zorg dat de intro in ieder geval de zoekwoorden ‘vos’ en ‘sluw dier’ bevat.
    H2: Wat voor een dier is de vos?
    – zorg dat de tekst onder deze subtitel in ieder geval de zoekwoorden ‘de vos is een dier…’ bevat.

  3. Houd je tekst kort en bondig (vervolg op punt 2)

    Uit onderzoek is gebleken dat de meeste bezoekers op een website niet ieder woord lezen op de website, maar het meer screenen op de inhoud. Google doet dit ook. Het leest niet ieder lettertje, maar juist de belangrijkste content. Probeer je tekst dus zo kort en bondig mogelijk te schrijven wat duidelijk en prettig te lezen is voor de lezer, evenals voor Google zelf.
    Houd je alinea’s dus kort en probeer niet meer dan 5 regels te schrijven per alinea. Zorg dat in de eerste regels de belangrijkste content staat.

    Mijn tip: daag de lezer uit om verder te lezen, door te prikkelen wat er verderop in de alinea nog komt. Je ziet, ook ik houd mij niet aan de max. 5 regels, maar toch lees je door! 😉

  4. Zorg voor verwijzigingen op, van en naar jouw website

    Dit noem je ‘linkbuilding’. Linkbuilding is nodig om jouw website beter op de kaart te krijgen. Tegenwoordig zijn de meningen over linkbuilding sterk verdeeld. Sommigen beweren dat het geen extra waarde meer heeft, anderen geloven er nog steeds heilig in. Zelf maak ik er altijd wel gebruik van.
    Sowieso op mijn website, verwijs ik mijn lezers door naar pagina’s die van belang zijn, zoals bijvoorbeeld mijn contactpagina of de pagina waar de geïndiceerde prijzen staan als je geïnteresseerd bent in een samenwerking met mij. Zo, dat waren even 3 linkjes die ik toepaste en zoals je ziet staat in de link duidelijk waar je naartoe wordt geleid als je er op klikt.

    Mijn tip: zorg dat je in de links op je pagina of naar je pagina de juiste zoekwoorden vermeld. Vermijd zoveel mogelijk verwijzingen, zoals: ‘klik hier’ of ‘meer informatie tref je hier‘. Er staat geen informatie in waar de pagina over zou moeten gaan. Buig het liever om in: klik hier voor [het doel van de pagina] en meer informatie [over het doel van de pagina].

    Maar linkbuilding kun je dus ook van buitenaf inzetten. Denk bijvoorbeeld aan je Social Media of bepaalde Startpagina’s, zoals bijvoorbeeld een bedrijvenpagina. Of laat je website benoemen door een collega in jouw business met wie je misschien eens een samenwerking bent aangegaan. Hoe meer jouw website wordt benoemd vanaf andere websites, forums en platforms, hoe duidelijker het voor Google wordt dat je wellicht ‘populair’ bent en hoe hogerop je dus weer in de Google resultaten zult verschijnen.

    Let wel op: ga nu niet enthousiast even 300 websites maken en daarmee alles doorverwijzen naar die ene website die jij bovenaan wilt hebben staan. Zo stom is Google niet, hij zal dit zien als spam, waardoor je een penalty riskeert en juist weer zakt in de zoekresultaten.

  5. Gebruik van META- tags, slimme code in de zoekmachine

    Onderaan zie je een voorbeeld van een ‘Meta description’, de omschrijving van de website of pagina’s. Dit is nodig voor het opzetten van de juiste Meta structuur, waardoor je website goed kan worden doorgescand.
    1. Meta Title Tag
    Dit is de paginatitel die je hebt opgegeven op de website. Het is aan te raden dat je hier een paginatitel aan wijdt die logisch is om naar te zoeken. Wanneer je bijvoorbeeld “Contact met VOS Strategy” intypt, komen deze gegevens het hoogst in de zoekresultaten.
    2. Meta omschrijving
    Hier staat in het kort de omschrijving van de pagina. Ook hier wordt het belangrijkste zoekwoord “Contact” weer genoemd. De lezer ziet hierdoor in één oogopslag of dit hetgeen is waar hij naar op zoek is.

    Hoe kun je deze gegevens het beste invoeren?
    Wanneer je geen verstand hebt van het programmeren van websites én gebruik maakt van bijvoorbeeld “WordPress”, dan is de plugin “Yoast SEO” eigenlijk het meest handig. Je voert simpelweg de gegevens in waarnaar gevraagd wordt en de rest regelt zich vanzelf.
    Oké, er komt wel iets meer bij kijken. Weet je nog? SEO schrijven? Oftewel: punt 2 en 3?
    Naast deze plugin kun je ook in de ‘header’ van je de pagina de code opnemen om de ‘Meta title’ en ‘Meta Tag’ in te voeren. Kom je hier niet uit? No worries: VOS Strategy is coming to rescue.

    Dus eigenlijk is dit samen te vatten als de structuur van de website, maar dan zonder de inhoud. Ofwel: een samenvatting van de website en de pagina’s met gebruik van de juiste opmaken van de titels, de pagina ‘URL’s’, het kruimelpad en interne linkbuilding.
    Hoe beter de structuur, hoe makkelijker de bots van Google de website kunnen sceenen op bruikbare informatie om goed te kunnen worden gevonden.
    Metaomschrijving contactpagina VOS Strategy

  6. Maak je afbeelding vindbaar in Google

    Om je website leuk vorm te geven is het logisch dat je gebruik maakt van afbeeldingen. Webwinkels kunnen hier helemaal niet omheen. De afbeeldingen zijn nodig voor het aantonen van hun assortiment.
    Google kan de afbeelding echter niet lezen als code. Hoe zeer de bots hun best doen, het is niet scanbaar. Daarom is het nodig de afbeelding zo goed mogelijk te omschrijven, denk aan:

    1. Alternatieve tekst:
    Dit is de tekst die wordt weergegeven wanneer de afbeelding niet kan worden geladen. Zorg dus voor een concrete beschrijving van de afbeelding, maar let er op dat het aansluit op de content op de pagina.
    Staat er bijvoorbeeld een afbeelding op de contactpagina, beschrijf dan wat er op de afbeelding staat en vernoem ook dat het gaat om de contactpagina. Voorbeeld:
    “Afbeelding van Laura Roozendaal op contactpagina”.
    2. Titel:
    Dit is de titel van de afbeelding zoals het is opgeslagen. Let op: Google en zijn bots snappen niets van standaard foto formats, zoals ‘IMG0123’. Hier kunnen ze echt geen koek van maken zeg maar. Wijzig de naam van de afbeelding daarom in bijvoorbeeld:
    “foto-voor-op-over-mij-pagina-wie-en-wat-is-vos-strategy”. Pas ook deze hoge streepjes (-) toe. Spaties ( ) en lage streepjes (_) worden niet gescand door Google!
    3. Omschrijving:
    In de omschrijving kun je nog eens een korte samenvatting weergeven wat er op de afbeelding is te zien en waar de pagina over gaat. Google en zijn bots zijn gek op begrijpbare tekst, dus houdt het weer kort én bondig!

Dit zijn dus puntsgewijs de stappen die je zelf kunt inzetten om jouw website hoger te krijgen in de Google resultaten. Het is even een klus, maar daarna heb je ook wat!

Wil je er geen omkijken naar hebben, vind je het lastig of wil je het echt helemaal strak en tot in de puntjes hebben ingericht? Neem dan een SEO expert in handen die dit voor je kan doen. Het is een investering, dat zeker. Maar realiseer je dat door te investeren in SEO juist jouw website on top off de Google resultaten komt te staan, waardoor de kans groot is dat de investering zich algauw weer terug verdient.

Dat was SEO, maar wat moet je met SEA?

Het verschil tussen SEO en SEA is dat je met Search Engine Optimization zorgt voor organisch zoekverkeer naar jouw website. Dit is onbetaald, met behulp van de juiste zoekwoorden, zoals hierboven omschreven.
SEA, Search Engine Advertising, zijn betaalde zoekresultaten naar je website. Door te investeren in een Google Advertentie, kun je meer bezoek genereren naar jouw website.

In principe kom je al heel ver als je website goed is ingericht met de zoekwoorden optimalisatie, maar mocht je in korte tijd sneller resultaat willen behalen, dan is het adverteren met Google een prima oplossing. Je maakt als het ware tegen lage kosten een campagne op aan de hand van de zoekwoorden, waardoor je advertentie in een vierkant vlak bovenaan Google verschijnt wanneer een zoekopdracht heeft geleid naar de zoekwoorden die jij hebt opgegeven in je advertentie campagne.

Wil je meer weten over Search Engine Advertising, dan kun je twee dingen doen:

  1. Wacht geduldig af op mijn vervolg artikel hierover
  2. Maak een vrijblijvende afspraak zodat ik je hiervoer kan informeren, adviseren én ondersteunen. VOS Strategy is gespecialiseerd in het adverteren via Google, evenals via de bekende Social Media kanalen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *